به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از مهر؛ مجتبی علوی فاضل درباره چرایی راه اندازی واحدهای علوم و تحقیقات، جزئیات مجوزهای رشته های این واحدهای دانشگاهی و علت تجمیع علوم و تحقیقات استانها با واحدهای جامع استانها، به مهمترین موارد اشاره کرد.
وی ابتدا به علت راه اندازی واحدهای علوم و تحقیقات در کشور اشاره کرد و گفت: ۸ واحد علوم و تحقیقات همانند سایر واحدهای دانشگاهی مجوز لازم برای فعالیت را از شورای گسترش وزارت علوم دریافت کرده بودند. یعنی فرایندهای موافقت اصولی، تصویب رشته، جذب هیأت علمی، تامین ساختمان و آزمایشگاه و حتی موافقت قطعی این واحدها توسط وزارت علوم صادر شده است. , واحدهای علوم تحقیقات تهران، اصفهان، خوزستان، فارس، خمین، کرمانشاه، تبریز و سیرجان شامل این مجوزها می شوند.
علوی فاضل با بیان اینکه در یک دوره زمانی تصویب رشته های دانشگاه آزاد اسلامی با بی مهری وزارت علوم مواجه شد، اظهار داشت: رشته هایی که به این وزارتخانه ارسال می شد به علت نگاهی که نسبت به دانشگاه آزاد وجود داشت به سختی انجام می شد و به این دلیل که دانشگاه غیردولتی است با کاهش پذیرش دانشجو به علت افزایش رقابت بین داوطلبان در سایر دانشگاهها، مواجه شد. دانشگاه آزاد در ورود به کاردانی و کارشناسی همچنین دکتری حرفه ای ۸۲۰ هزار ظرفیت ایجاد کرد ولی ۳۰۰ هزار ظرفیت از عدد اصلی خالی مانده است که چند علت دارد.
معاون سنجش و پذیرش یکی از مهمترین علتهای خالی ماندن این ظرفیت را کاهش داوطلبان و رقابت سایر دانشگاهها با دانشگاه آزاد اسلامي، عنوان کرد و گفت: زمانی دانشگاه آزاد اسلامي را متهم به گسترش کمی کردند و وزارت علوم که معترض توسعه کمی در دانشگاه آزاد اسلامي بود خود اقدام به گسترش بي ضابطه کمیت در دانشگاههای تحت مدیریتش کرد و این اقدام را برای محدود کردن پذيرش دانشجو توسط دانشگاه آزاد در گذشته انجام داد.
وی افزایش متقاضیان در دوره های تحصیلات تکمیلی را همسو با کاهش متقاضیان در سایر مقاطع دانست و ادامه داد: هر چند دانشگاه آزاد اسلامي امکان پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی را با توجه به امکانات مورد نیاز داشت اما وزارت علوم روند مجوز رشته ها را تسهیل نمی کرد؛ بنابراین مسئولان وقت دانشگاه آزاد تصمیم گرفتند از یک امتیازی که دارند استفاده کنند.
علوی فاضل در این باره، اظهار داشت: امتیاز داشتن مجوز تحصیلات تکمیلی در واحدهای علوم تحقیقات مصوب كه از آن دانشگاه آزاد بود، مقرر شد با نظارت واحد علوم تحقیقات تهران، رشته هاي کارشناسی ارشد و دكتري در اختیار استانها قرار گیرد و در واقع شعبات یا پردیسهای علوم تحقیقات تحت پوشش علوم تحقیقات تهران فعال شدند بنابراین به علت عدم همكاري مناسب در ایجاد رشته در واحدهای دانشگاه آزاد، شعبات یا پردیسهای علوم تحقیقات به وجود آمدند.
معاون دانشگاه آزاد در ادامه، گفت: پردیسهای علوم تحقیقات با مجوز هیأت امنای دانشگاه آزاد ایجاد شدند، در واقع نخستین مرجعی که باید گسترش دانشگاه آزاد را تایید و تصویب کند، هیأت امنای دانشگاه است که وزیر علوم هم یک عضو هیأت امنا است.
وی با بیان اینکه علوم و تحقیقات در استانهای کشور به نام پردیس شعبه زد، ادامه داد: پس از شروع مدیریت میرزاده بر دانشگاه آزاد، مقرر شد این ظرفیتها در علوم تحقیقاتها به چند دلیل تثبیت شود. نخست اینکه برخی مشکلات در واحدها و پردیسها وجود داشت از جمله اينكه هنوز فضای فیزیکی این پردیسها آماده نبود و ساختمان نداشتند و هیأت علمی تمام وقت هم به میزان کافی جذب نشده بود و صدور مدرک دانشجویان پردیسها هم دچار مشکلاتي بود.
علوی فاضل با بیان اینکه طی یکسال گذشته تمایل داشتیم با همکاری مناسب وزارت علوم مجوز رشته های علوم تحقیقاتها را از شورای گسترش این وزارتخانه دریافت کنیم، افزود: به جای اینکه پردیسها تحت پوشش علوم و تحقیقات تهران دانشجو بگیرند قصد داشتیم به طور مستقل از وزارت علوم مجوز دریافت کنیم اما این فرایند زمان بر بود چون تصویب هر رشته حداقل یکسال به طول می انجامید. اما طبق مذاکراتی که با وزارت علوم برگزار شد دنبال راهی برای حل مشکلات دانشجویان و تثبيت ظرفيت ايجاد شده در تحصيلات تكميلي بودیم.
وی با اشاره به وضعیت استقرار واحدهای علوم و تحقیقات در استانها، گفت: به عنوان مثال، کلاسهای آموزشی یک ساختمان از واحد خوراسگان استان اصفهان در اختیار علوم تحقیقات اصفهان قرار گرفته بود این در حالیست که واحد علوم تحقیقات از نظر میزان دانشجو، استاد و حتی امکانات نسبت به واحد خوراسگان دچار نقایصی بود که موازنه منفی میان این دو مرکز آموزشی ایجاد می کرد. جالب اینجا بود که دانشجویان هر دو مرکز در یک سلف سرویس و یک دانشگاه اما با دو عنوان متفاوت تحصیل می کردند حتی استادان خوراسگان در علوم تحقیقات تدریس می کردند اما یک عنوان واحد خوراسگان و یک عنوان دیگر علوم تحقیقات بود. در واقع اگر این دو واحدها را تجميع می کردیم مزیتهایشان با هم جمع می شد نه اینکه یک واحد لنگان لنگان فعالیت کند و واحد دیگر در حسرت نداشتن رشته باشد.
وی ادامه داد: اینجا بود که بحث تجمیع علوم و تحقیقاتها به جز تهران مطرح شد و پرديس ها و شعب علوم و تحقیقات با واحدهای جامع استان تجمیع شدند و به این علت که واحدهای جامع از امكانات و توانمندي هاي بیشتری برخوردار بودند نام واحد تجمیع شونده هم نام واحد اصلی شد. به عنوان مثال واحد علوم و تحقیقات خوزستان با واحد اهواز تجمیع و تبدیل به واحد جامع اهواز شد.
به گفته معاون دانشگاه آزاد، دانشجویان در یک واحد جامع که برند معتبري هم محسوب می شود و دارای استانداردهای آموزشی مورد تایید وزارت علوم است به ادامه تحصیل مشغول می شوند و تجمیع کلی واحدها از سال تحصیلی آینده عملیاتی شده و دیگر به جز تهران، واحد علوم و تحقیقاتی در سطح کشور نخواهیم داشت.
علوی فاضل درباره انتقال دانشجویان به واحدهای تجمیع شده، تاکید کرد: در هیچ کجای کشور، دانشجویان واحدهای تجمیع علوم و تحقیقات نیاز به مسافرت به شهر دیگر ندارند و این اتفاق صرفاً برای واحد اصفهان رخ داده است كه در حال بررسي نظرات و تصميم گيري هستيم در ۴۱ واحد و پردیس، ۵۶ رشته مصوب داشتیم اما بعد از تجمیع تعداد رشته های مصوب به ۱۵۵۳ افزایش یافت.
وی درباره مدارک دانشجویان واحدهای تجمیع شده علوم و تحقیقات، گفت: دانشجویانی که از گذشته در علوم و تحقیقات پذیرفته شده اند یا رشته تحصیلیشان مصوب علوم تحقیقات است یا از علوم و تحقیقات تهران مجوز دریافت کرده، حتی ورودیهای ۹۳ که واحدهای علوم و تحقیقات را انتخاب کرده اند با همان روال قبل دانش آموخته می شوند.
به گفته وی، تمام مدارک صادر شده از دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس قانون از اعتبار و ارزش یکسانی برخوردار است به این دلیل که مورد تایید وزارت علوم هستند. حتی براساس قانون ارزش مدارک تحصیلی دوره های با آزمون و بدون آزمون در این دانشگاه، یکی است.
وي خاطرنشان کرد: دانشجويان و اساتيد اطمينان كامل داشته باشند كه رويكرد مسئولان دانشگاه آزاد ارتقا كيفيت و تثبيت شرايط دانشگاه مطابق با استانداردهاي آموزش عالي است و در اين زمينه نياز به كمك و همفكري و تلاش همه مجموعه دانشگاه آزاد اسلامي است.