-
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۱۹:۲۰
از گفتگوی زنده با فلاسفه معاصر غافلیم/فلسفه ناظر بر رنج انسان است
شجاعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی گفت: فلسفه ناظر بر دغدغه و درد و رنج انسان است، لذا اهالی علوم انسانی و خاصه فلسفه نمیتوانند نسبت به آلام مردم در جامعه بی تفاوت باشند.
-
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۱۹:۱۷
افلاطون خودش مرا به دنبال خود میکشانید
آشنایی با ترجمه محمدحسن لطفی از کتاب «تاریخ جنگ پلوپونزی» برایم آغاز شد اما وقتی کتاب «مرگ سقراط» نوشته «رومانو گواردینی» ترجمه لطفی را میخواندم، به ترجمه ماندگارش پیبردم و زمانی که خود با زبان سخت یونانی آشنایی پیدا کردم به این همه تلاش و همت لطفی درود فرستادم.
-
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۱۹:۱۴
ناصر تکمیل همایون به گستره فرهنگی ایران میاندیشید
مراسم بزرگداشت ناصر تکمیل همایون همزمان با هشتاد و ششمین سالروز تولدش و هفتمین روز درگذشت وی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد و استادان و دوستانش درباره وی سخن گفتند و یادش را گرامی داشتند. رضا شعبانی گفت: تکمیل همایون محقق و زحمتکش بود و خدمات خودش را هم داشت و همگی ناصر تکمیل همایون را به نام نیک میشناسیم.
-
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۱۹:۰۶
شمس الملوک مصطفوی: جای طرح مباحث جدی فلسفی درباره هنرهای سنتی ایرانی خالی است
مصطفوی میگوید: در سنت فلسفی و عرفانی ما، قابلیتهای فراوانی برای طرح موضوعات جدی مرتبط با فلسفه هنر وجود دارد که نیازمند پژوهشهای عمیقتر و همهجانبهتر است. عناصری که در فلسفه فیلسوفانی مانند فارابی، ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا وجود دارد، مانند زیبایی، خیال، نور، رنگ و ... این قابلیت را دارند که دستمایه مباحث فلسفی جدی درباره هنر و زیبایی قرار گیرند.
-
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۱۹:۰۴
میزگرد تحریف تاریخ معاصر ایران/ بخش دوم
غلامرضا عزیزی، پژوهشگر و سندپژوه در میزگرد «تحریف تاریخ» گفت: نخست باید ثابت کنید که جامعه تاریخ تحریف شده را میپذیرد و به آن اقبال نشان میدهد و علیمحمد طرفداری معتقد است: بیتردید سیاه و سفید دیدن تاریخ قطعاً و به صورت ناگزیر، خودآگاه یا ناخودآگاه در نوع قرائتهای تاریخی و متهم کردن تاریخنگاران مختلف به تحریف تاثیر داشته است.
-
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۱۹:۰۲
میزگرد تحریف تاریخ معاصر ایران
علیمحمد طرفداری، پژوهشگر تاریخ گفت: به نظرم صادق زیباکلام بر اساس موضعگیری سیاسی خود طی سالهای اخیر به بازخوانی یا بازتعریف و نقد نگاه جمهوری اسلامی از تاریخ رفته که این نگاه به موضعگیرهای سیاسی برمیگردد و افرادی که لزوماً محقق تاریخ نیستند، اما به تاریخ رجوع میکنند برای اثبات موضعگیری سیاسی خود یا نقد موضعگیریهای سیاسی رقیب و مغایر.
-
۱۴۰۱-۰۹-۰۸ ۱۰:۵۳
حسن مشاوره وکلا
-
۱۴۰۱-۰۹-۰۶ ۲۳:۴۳
شماره بیست و چهارم سیاستنامه منتشر شد
شماره جدید مجله سیاستنامه با تصویری از بهرام بیضایی منتشر شد. در این شماره از مجله که ویژه پائیز ۱۴۰۱ محسوب میشود، پرونده اصلی سیاستنامه به بهانه توجه ویژه بیضایی به زنان در آثار خویش به این اندیشمند شاخص ایرانی اختصاص داده شده است.
-
۱۴۰۱-۰۹-۰۵ ۲۳:۲۳
مدال نقره هفتمین دوره مسابقات اختراعات ICAN کانادا 2022 به آقای سید علی طبائی خالدی تعلق گرفت
-
۱۴۰۱-۰۹-۰۵ ۱۴:۴۳
تمثال زیبای امیرالمومنین، اثری دیگر از حسن روح الامین که در حاشیه بزرگراه امام علی(ع) نقش بست
-
۱۴۰۱-۰۹-۰۱ ۲۰:۵۴
باربری در تهران و اتوبار تهران بارسنتر برترین خدمات حمل بار و اثاثیه
-
۱۴۰۱-۰۸-۲۸ ۱۹:۱۳
جامعهشناسی نوین شهری
کتاب «جامعهشناسی نوین شهری» حول پارادایم منسجمی که رویکرد فضایی ـ اجتماعی نام دارد ساختار یافته؛ این رویکرد در تعریف کلی خود به بررسی تأثیر عوامل اجتماعی مانند نژاد، طبقه، جنسیت، سبک زندگی، اقتصاد، فرهنگ و سیاست بر روند توسعة نواحی کلانشهری جهان میپردازد.
-
۱۴۰۱-۰۸-۲۸ ۱۹:۱۰
مردم علیه دموکراسی
مردم علیه دموکراسی، همه این خطرها را شرح داده و سعی کرده با پررنگ نشان دادن نقش ناسیونالیسم عقلانی، بهبود اقتصادی و تجدید ایمان اجتماعی، راهحلها و راهکارهایی برای نجات، به مردم و حاکمان جهان ارائه دهد.
-
۱۴۰۱-۰۸-۲۸ ۱۸:۵۹
نقطۀ تلاقی فیلسوف، الهیدان و جامعهشناس
مسئلۀ «معیارهای عقلانیت باور» از افلاطون تا آکویناس و از آکویناس تا لاک و دکارت و از آنان تا معاصرانی چون چیزولم، ویتگنشتاین، پلنتینگا و دیگران، افتوخیز بسیار و درخور تأملی داشته است.
-
۱۴۰۱-۰۸-۲۸ ۱۸:۵۰
نشست «فرار از فلسفه، فرار به فلسفه» برگزار میشود
نشست «فرار از فلسفه، فرار به فلسفه» دوشنبه ۳۰ آبان در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار میشود.
-
۱۴۰۱-۰۸-۲۸ ۱۸:۴۸
ابراهیم پورداود، احیاگر زبان و فرهنگ ایران باستان
ابراهیم پورداود در ۲۰ بهمن ۱۲۶۴ در رشت چشم به جهان گشود. تحصیلات مقدماتی فارسی و عربی را در این شهر فرا گرفت. از خردسالی به سرودن شعر علاقه نشان داد و زمانی که در مدرسه حاجی میرزا حسن در سلک طلاب درس میآموخت، به مرثیهگویی پرداخت و دوستانش به وی تخلص «لسان» دادند.
-
۱۴۰۱-۰۸-۲۸ ۱۸:۴۶
کربن میگفت آزاداندیشتر از علامه ندیدم / فهمیدن شجاعت میخواهد
چهره ماندگار فلسفه در برنامه رادیویی سوفیا گفت: علامه طباطبائی به عنوان فردی آزاد اندیش شناخته میشد، طوریکه هانری کربن میگفت آزاداندیش تر از علامه در عمرم ندیده ام.
-
۱۴۰۱-۰۸-۲۸ ۱۸:۴۲
بررسی تحولات نظام پادشاهی در بستر تاریخ ایران
بخش عمده کتاب «بررسی تحولات نظام پادشاهی در بستر تاریخ ایران» مربوط به تاریخ معاصر ایران از آغاز صفویه تا پایان رژیم پهلوی است؛ چراکه عمده تحولات سلطنت در این دوره اتفاق افتاده و عصر صفویه نقطه شروع تحولات ایران معاصر است.
-
۱۴۰۱-۰۸-۲۸ ۱۸:۴۰
محسن جوادی: انسان در فلسفه اسلامی کمتر مورد بحث است
یکی از دلایل اینکه فلسفه امتداد اخلاق شد این بود که روی انسان تمرکز بیشتری شده اما در فلسفه اسلامی کمتر روی انسان کار شده است.
-
۱۴۰۱-۰۸-۲۸ ۱۸:۱۳
هانری کربن و تغییر مسیر مطالعات شرقشناسی به سمت تشیع / زهرا قزلباش
دو منظومه فکری مهم شیعه عبارت از امامت و مهدویت است. کربن در اینها راز و رمزی در باب اقلیم هشتم میبیند؛ امام ادامه و بسط نبی است و سلسله امامت بر محور حضرت مهدی (عج) قرار دارد.
-
۱۴۰۱-۰۸-۲۸ ۱۸:۰۸
تهرانشناس ایراندوست
ناصر تکمیل همایون، زاده دوم آذر ماه سال 1315 محلهای قدیمی در قزوین بود، عشق و علاقه وافرش به ایران ریشه در کودکیاش داشت. سالهایی که قزوین در اشغال سربازهای روس بود و میدید که اشغالگران چگونه به مردم توهین میکنند، در همان سالهای کودکی مناقشه آذربایجان در جریان بود و احساسات میهندوستی را در وجودش زنده میکرد.
-
۱۴۰۱-۰۸-۲۱ ۱۰:۵۷
مقایسه بهترین هتل های همدان در سال 1401
-
۱۴۰۱-۰۸-۲۰ ۰۸:۳۰
کسب مدال نقره مسابقات کاتوویتس لهستان 2022 توسط سید علی اصغریان
-
۱۴۰۱-۰۸-۱۸ ۱۸:۵۱
راهنمای خرید کفپوش pvc
-
۱۴۰۱-۰۸-۱۱ ۱۵:۴۰
شناخت وضعیت عمومی نظام پولی ایران در عصر قاجار چگونه بوده است؟
کتاب «واحدهای پولی در عصر قاجار» اثری نسبتا مختصر برای شناخت وضعیت عمومی نظام پولی ایران طی یک و نیم قرن حاکمیت خاندان قاجار است که به شکلی تقریبا مدون و در قالب یک مقدمه و یازده فصل تدوین شده است.
-
۱۴۰۱-۰۸-۱۱ ۱۵:۳۹
بیرونی و عرفان تطبیقی در گفتگو با منوچهر صدوقی سها
استاد صدوقی، از پیشگامان تحقیق و ترجمه در آثار ابوریحان بیرونی، وی را از مفاخر علمی ایران و جهان اسلام و یکی از کوشاترین دانشمندان تاریخ معرفی میکند که در شکلگیری تحقیقات دینشناسی و هندشناسی بسیار مؤثر بوده است.
-
۱۴۰۱-۰۸-۱۱ ۱۵:۳۷
بررسی تحقیقات تاریخی یکصد سال اخیر ایران در «مطالعات تاریخی»
فصلنامه «مطالعات تاریخی» به کوشش موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی با هدف بررسی و تولید دانش در زمینه تحقیقات تاریخی یکصد سال اخیر ایران در چارچوبهای علمی و پژوهشی مقالههای صاحبنظران این حوزه را منتشر میکند.
-
۱۴۰۱-۰۸-۱۱ ۱۵:۳۶
شیخ اشراق و ملاصدرا در نقد نظریه مشائین چه دیدگاهی دارند؟
شیخ اشراق و ملاصدرا در نقد نظریه مشائین درباره علم خدا اشتراک نظر دارند و این نقد به نظریه مشائین در مطلق علم برمیگردد. مشائین مناط ادراک را تجرد از ماده دانستند اما شیخ اشراق ملاک ادراک را نور بودن و ظهور برای ذات عالم دانسته است.
-
۱۴۰۱-۰۸-۱۱ ۱۵:۳۳
سعادت از نگاه سهروردی در گفتاری از محسن جوادی
سعادت (در یونانی «ائودایمونیا») یا شادکامی (happiness) غایت و هدف زندگی هر انسانی است، همه میخواهند کامیاب و خوشبخت باشند، اما به چه معنا؟ مشکل از همین جا شروع میشود. هر انسان و مرام و عقیده و مکتب و فلسفهای، تعبیر خاص خود را از سعادت دارد و زندگی سعادتمند را به گونه خاص خود تعریف میکند.
-
۱۴۰۱-۰۸-۱۱ ۱۵:۳۲
بُعد ادبی و اصالت متن در پژوهش مضمونشناسانه مغفول مانده است
عبدالله آلبوغبیش، دانشیار و رییس مرکز تحقیقات میانرشتهای زبان و ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی تاکید دارد که پژوهشگران امروزی با وجود توجه به عوامل برونمتنی و تاریخی موجود در پژوهش مضمونشناسانه، میتوانند به وجه ادبی متن نیز بپردازند و از رهگذر رمزگشایی از رمزگان نهفته در آن، میزان پیوند و ارتباط روایت معاصر را با الگوی اسطورهای نشان دهند.