نمایش همه
  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۳ ۱۵:۰۴

    انقلاب نتیجه انباشت نارضایتی‌ها از شکست پروژه‌ مدرنیته‌ پهلوی بود

    رهنما در این کتاب می‌کوشد از دوگانگی‌های رایج در تاریخ‌نگاری ایران (نگاه «غرب‌ستیز» یا «غرب‌گرا») فراتر برود. او با نقد روایت‌های توطئه‌محور (که همه ‌چیز را به دخالت خارجی تقلیل می‌دهند) و همچنین روایت‌های آرمان‌گرایانه (که نقش نخبگان را نادیده می‌گیرند) بر تعامل پیچیده نیروهای داخلی و خارجی تأکید می‌کند.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۳ ۱۴:۵۶

    در باب انتقام‌جویی یهودی

    پس از پایان جنگ جهانی دوم، تحت تأثیر هولوکاست، «انتقام» به یکی از مهم‌ترین درون‌مایه‌های فکری، ادبی و سیاسی در میان یهودیان تبدیل شد. گروه‌های شبه‌نظامی اسرائیلی، طرح و برنامه‌های گوناگونی برای انتقام‌گرفتن از نازی‌ها می‌ریختند که شامل مسموم کردن آب شهرهای آلمان، کشتن شش میلیون آلمانی و چیزهایی از این دست می‌شد. اما بعدها، تبِ انتقام‌جویی از نازی‌ها، در تغییرشکلی تاریخی، به اعراب فلسطینی منتقل شد. حالا اعرابی که به دست خود اسرائیلی‌ها آواره و تبعید شده بودند، به موضوع انتقام تبدیل‌ شده بودند. شاکار پینسکر دربارۀ این تغییر می‌نویسد.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۳ ۱۳:۳۷

    فارسی زبان هویت ایرانی است

    عبدالمجید ارفعی، پیشکسوت تاریخ گفت: تا جایی که می‌دانم سعدی از ستارگان ادب فارسی به شمار می‌رود. بهترین هویتی که می‌توانیم به سعدی بدهیم، زبان فارسی است. فارسی زبان هویت ایرانی بودن است.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۳ ۱۲:۱۰

    هر آنچه درباره فیلم «ادیسه» کریستوفر نولان می‌دانیم

    با اعلام رسمی پروژه جدید کریستوفر نولان با عنوان «ادیسه»، موجی از هیجان و گمانه‌زنی در میان علاقه‌مندان سینما و ادبیات کلاسیک به راه افتاده است.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۳ ۱۱:۴۵

    داوری سینمای جهان به بازیگر ایرانی رسید

    انتشار موسیقی فیلم «آتش و گلستان» به مناسبت زادروز شهید ابراهیم هادی، داوری حسین سلیمانی در جشنواره بین‌المللی فیلم «آمیکورتی» و برگزاری مسترکلاس «آشنایی مقدماتی با پخش فیلم مستند در جشنواره‌های جهانی»، اهم اخبار سینمایی هستند.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۳ ۱۰:۵۰

    آیا تدریس ادبیات و نوشتن آینده‌ای دارد؟

    گسترش هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین تهدیدی برای آیندۀ بسیاری از مشاغل به شمار می‌رود. فیل کریسمن که در دانشگاه میشیگان ادبیات تدریس می‌کند می‌گوید: هر لحظه ممکن است یک معلم «هوش مصنوعی» جایگزین من شود که یک‌سوم من دستمزد می‌گیرد و سه برابر من دانشجو دارد. بنابراین، قبل از اینکه چنین اتفاقی بیفتد می‌خواهم دریابم آن کار دوست‌داشتنی‌ای که من انجام می‌دهم واقعاً چیست. ارزشش چقدر است؟ برای چه کسی است؟ و چرا برای من مهم است که مطالعۀ آکادمیک ادبیات و نوشتن باقی بماند؟

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۳ ۰۹:۱۱

    گزارشی از جشن تولد صدمین سالگی لنین در تهران

    علی‌اصغر حکمت: لنین نسبت به ایران احساسات دوستانه داشت و دلیل آن لغو قراردادهای تحمیلی روسیه تزاری با ایران بود... لنین به توسعه تکنولوژی علاقه خاصی داشت...

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۳ ۰۸:۴۰

    سند سینما در شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی می‌شود

    دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با ریل‌گذاری مناسبی که از سوی وزارت ارشاد در حال انجام است «سند سینما» در این شورا نهایی خواهد شد.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۳ ۰۷:۳۲

    تبلور «مسخ» کافکا در «پایتخت۷»

    در جدیدترین فصل سریال محبوب «پایتخت»، یکی از شخصیت‌های کلیدی داستان، بهتاش فریبا، به شکلی غیرمنتظره و شوکه‌کننده به یک میمون تبدیل می‌شود.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۲ ۱۵:۲۹

    فارسی مهمترین عنصر فرهنگ ایران‌زمین است

    حسن انوری، نویسنده و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم شب زبان و ادب فارسی گفت: اگر فارسی نبود رابطه اقوام مختلف ایران‌زمین ناممکن می‌شد و این مهمترین عنصر فرهنگ ایران‌زمین موجب ارتباط و پیوستگی اقوام گوناگون است.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۲ ۱۴:۲۵

    پیام تسلیت آیت الله محقق داماد به مناسبت درگذشت پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان جهان

    آیت الله محقق داماد در پیامی، به مناسبت درگذشت پاپ فرانسیس، اسقف رم و رهبر جامعه کاتولیک جهان را به عموم مسیحیان جهان به ویژه اعضای کلیسای کاتولیک تسلیت گفت.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۲ ۱۳:۱۳

    مجوزی به «حفاری سفارشی» نمی‌دهم

    رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درباره غرق‌شدن محوطه‌های تاریخی در آبگیری سدها، حضور هیأت‌های باستان‌شناسی خارجی به‌ویژه چینی‌ها در ایران، حفاری‌های سفارشی و دولتی، حواشی کاوش مترو شیراز، گنج‌یاب‌ها و فرونشست توضیحاتی داد و تاکید کرد: در برخورد با متخلفان هیچ مماشتانی نداریم. تعهد می‌دهم مجوزی برای «حفاری سفارشی» صادر نشود.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۲ ۱۲:۱۰

    رگ و ریشه شاهسون‌ها

    ایل شاهسون در تاریخ سیاسی ایران افزون بر مسائل اجتماعی که طبیعتاً هر ایلی برای خود دارد بسیار مؤثر بوده است و تا دورۀ پهلوی دوم نیز فعالیت ایلی و عشایری داشتند. ایل شاهسون بعد از آن ادامه پیدا نکرد ولی بیش‌تر اسکان پیدا کردند اما هویت فرهنگی‌شان هنوز زنده است و امکان ردیابی تمامی تیره‌ها وجود دارد.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۲ ۱۱:۲۲

    آخرین جزئیات از برگزاری فستیوال کوچه

    پس از ابهام و اعلام لغو، با پیگیری مسئولان فرهنگی، چهارمین فستیوال «کوچه» در بوشهر برگزار خواهد شد.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۲ ۱۰:۰۷

    وزیر فرهنگ برای شرکت در مجمع گفت‌وگوهای فرهنگی آسیا وارد هنگ‌کنگ شد

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه دوشنبه برای شرکت در «مجمع گفت‌وگوهای فرهنگی آسیا» وارد هنگ‌کنگ شد.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۲ ۰۹:۱۶

    اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۴ اعلام شد

    پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اولویت‌های پژوهشی سال ۱۴۰۴ را در قالب شش محور کلان از جمله اقتصاد فرهنگ و هنر، توسعه فضاهای فرهنگی و آینده‌نگری اعلام کرد.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۲ ۰۸:۲۱

    سعدی نگریستن به جزئیات را درک معنای زندگی می‌داند

    پژوهشگر و مدرس ادبیات فارسی گفت: سعدی، با تأکید بر اهمیت توجه به جزئیات زندگی، ما را به درنگ و تأمل در لحظات و پدیده‌های اطراف فرا می‌خواند و معتقد است درک معنای زندگی در گرو نگریستن دقیق به جزئیات و بهره‌گیری از لحظات است.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۲ ۰۷:۲۸

    تشابهات هنری ایران و هندوستان؛ سفرنامه هندوستان

    تشابهات هنری ایران و هندوستان، در نشست خانه اندیشمندان علوم انسانی مورد بررسی واقع می شود.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۱ ۱۵:۲۳

    نمایندگان نشر ۳۴ کشور در راه ایران

    ۹۱ ناشر خارجی از ۳۴ کشور برای حضور در نخستین فلوشیپ نشر تهران ثبت‌نام کردند، قرار است ۳۰ ناشر در این فلوشیپ حضور داشته باشند.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۱ ۱۴:۱۹

    زنان قرن هفدهمی فقط اجازه داشتند گل و گیاه نقاشی کنند!

    نقاشی‌های حیرت‌انگیز طبیعت بی‌جان‌ «راشل رویش» که از آثار «رامبرانت»‌ هم بیشتر فروش داشتند، اکنون در نمایشگاهی بزرگ به نمایش درآمده‌اند.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۱ ۱۳:۱۲

    بازنمایی مؤلفه‌های فرهنگی برند «ایران» در اینستاگرام

    تایج پژوهشی با عنوان «بازنمایی مؤلفه‌های فرهنگی برند ملی جمهوری اسلامی ایران در بستر شبکه‌ اجتماعی «اینستاگرام» منتشر شده در فصلنامه «رسانه» نشان می‌دهد تنها بخشی از فرهنگ متنوع ایران در اینستاگرام دیده می‌شود و رویکرد حاکم بیشتر گردشگری‌محور و بر سنت و گذشته متمرکز است، نه بر جلوه‌های مدرن وپیشرفته ایران.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۱ ۱۲:۳۱

    بیماری پست‌مدرن در گفتار فیلسوف ایرانی

    بیماری و به‌طور کلی و به‌خصوص این بیماری، یک امر صرفا پزشکی نیست و اگر بود، کار منحصرا به پزشکان واگذار می‌شد و این همه درباره آن حرف نمی‌زدند. اکنون سیاست و اقتصاد و فرهنگ و مدیریت و تجارت و سوداگری نیز شب و روزشان با کرونا می‌گذرد. همه از آن می‌ترسند و کسانی هم امیدوارند که از آن سود و صلاحی عایدشان شود. هم ترسیدن و هم طمع سود و صلاح داشتن، با روحیه و اخلاق پست‌مدرن تناسب دارد. یعنی از یکسو، دیگر اطمینانی وجود ندارد که بتوان از عهده یک ویروس که زندگی‌اش را بر هم زده است، برآید و از سوی دیگر به هر چیزی و حتی به کرونا هم امید می‌بندد.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۱ ۱۱:۲۵

    برگزاری جشن امضای کتاب «نیست» در شیراز

    فاضل نظری، شاعر نام‌آشنای کشور، اول اردیبهشت‌ماه در پردیس سینمایی زنده‌یاد امین تارخ شیراز، میزبان علاقه‌مندان شعر و ادب در جشن امضای کتاب «نیست» خواهد بود.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۱ ۱۰:۲۰

    از انقلاب فرانسه تا حمله به کنگره آمریکا: نگاهی به پیچیدگی‌های ماهیت جمعیت

    آیا می‌شود از خِرد جمعیت سخن گفت؟ گاهی. از جنون اوباش چطور؟ آن هم گاهی. ما از شر بالقوۀ اوباش در هراسیم، اما به تغییرات مثبتی که اعتراضات مسالمت‌آمیز می‌توانند به بار بیاورند امید داریم. اما مساله این است که آنچه کسی یورشی وحشیانه قلمداد می‌کند، دیگری اعتراضی به‌حق می‌داند. با این اوصاف، آیا جمعیت‌ها ماهیتی متغییر دارند یا فقط کلماتی که برای توصیف آن‌ها به کار می‌بریم تغییر می‌کنند؟ آیا جمعیت‌ها اجتماع‌ افراد خردمندند؟ یا افرادی که در گروه‌های پرجوش‌وخروش گرد هم می‌آیند بدل به چیزی می‌شوند که به قول الیاس کانِتی موجودی مستقل است و به طرقی عمل می‌کند که هیچ‌یک از افراد گروه مستقلاً چنان رفتارهایی نمی‌کنند؟

  • والرشتاین ۱۴۰۴-۰۲-۰۱ ۱۰:۱۴

    نگاهی به کتاب «دانش اتوپیا» امانوئل والرشتاین؛

    دست به دست هم دهید

    والرشتاین سرنوشت سایر جوامع غیراروپایی مثل ایران را نیز در چارچوب همین نظریه ارزیابی می‌کند، چنانکه جان فوران، جامعه‌شناس امریکایی در کتاب شناخته شده مقاومت شکننده، تحولات ایران در سده‌های اخیر را تحت دیدگاه‌های والرشتاین مورد ارزیابی و تحلیل قرار داد یعنی در چارچوب ادغام ایران به عنوان جامعه‌ای اولا بیرون از نظام جهانی مدرن که سپس به تدریج در حاشیه و پیرامون آن قرار گرفت.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۱ ۰۹:۱۴

    داستان فُضَیل عِیاض به روایت عطار نیشابوری

    فُضَیل عِیاض یکی از چهره‌های برجسته زهد و تصوف در تذکره‌الاولیا عطار نیشابوری است. او در ابتدا راهزنی مشهور بود، اما سرگذشت او پس از شنیدن آیه‌ای از قرآن که وجدانش را بیدار کرد، دگرگون شد.

  • بارت ۱۴۰۴-۰۲-۰۱ ۰۹:۱۳

    نگاهی حقوقی به نظریه مرگ مؤلف رولان بارت؛

    حقوق مولف

    حذف مؤلف، متن مدرن را کاملاً تغییر می‌دهد. هنگامی که مؤلف (به جای خواننده و متن) در کانون توجه قراردارد، همواره به عنوان «گذشتۀ کتاب خود» تصور می‌گردد؛ یعنی اینکه قبل از آن وجود داشته و برای آن فکر کرده، رنج کشیده و زندگی کرده است و رابطه تقدم او بر اثرش همانند رابطه میان پدر با فرزندش است.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۱ ۰۸:۰۷

    نشست «هویت در نگاه سعدی» در دانشگاه پیام‌نور تهران برگزار می‌شود

    به مناسبت روز بزرگداشت سعدی، نشست «هویت در نگاه سعدی» روز اول اردیبهشت ۱۴۰۴ در دانشگاه پیام نور تهران برگزار می‌کند.

  • ۱۴۰۴-۰۲-۰۱ ۰۷:۱۷

    مروری بر «گفت‌وگوهای ایران و آمریکا؛ از مشروطه تا انقلاب سفید»

    مقالات این مجموعه نشان می‌دهند که در اواخر قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم، آمریکا برای ایران و –ایران برای آمریکا – بسیار مهم بود و در این دوران اگر چنین نبود، اروپا بر ایران احاطه داشت و آمریکا مشغول نیمکرۀ غربی بود. این کتاب به ترسیم رابطۀ دوکشور از دل مباحث مربوط به مدرنیته از پایان قرن نوزدهم تا آغاز دورۀ پسامدرن‌ می‌پردازد.

  • ۱۴۰۴-۰۱-۳۱ ۱۶:۰۶

    حکایت مهاجرانی که در سرزمین جدید جایی ندارند

    مهاجرت برای بسیاری از ایرانیان داستانی است از گم‌شدن در میان دو دنیا؛ از یک طرف، مهاجران با چالش‌های فرهنگی و روانی مواجه‌اند و از طرف دیگر، جامعه میزبان هم گاهی آن‌ها را از خود نمی‌پذیرد. این بینابینی، وضعیت پیچیده‌ای به وجود می‌آورد که ریشه‌های هویتی و روانی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.